Actueel

Richting Kennisrijk Onderwijs

OBS de Schatgraaf in Arnhem maakte de overstap van methodegebonden werken naar thematisch werken, op basis van het NKC. Harm Gerritsen is kwaliteitscoördinator op De Schatgraaf en vertelt meer over hoe hij en de rest van de school deze transitie hebben meegemaakt.

Ervaringen van een nieuwe NKC-school

Dit schooljaar is Jenaplan IKC Donatushof (Stichting de Linge, Bemmel) gestart als nieuwe NKC-school. NKC-coördinator en stamgroepleider Rian Spitzen schreef het volgende stuk over de eerste week van het eerste NKC-thema dat momenteel op de school wordt onderwezen.

Kennisrijk onderwijs? Zet de leerkracht centraal!

Wupke van der Torren geeft een pleidooi voor het belang van het centraal zetten van de leerkracht als architect van het onderwijs. Alleen dan komen we tot duurzaam kennisrijk onderwijs voor alle leerlingen.

Een kijkje bij NKC-school Drie Koningen

Leerkracht en NKC-coördinator Loes Bus van RK-basisschool De Drie Koningen (De Meern, Utrecht) deelt in dit blog haar praktijkervaringen met het ontwerpen en uitvoeren van het meest recente NKC-thema.

Kan een kennisrijk curriculum achterstanden elimineren?

Uit nieuw voorlopig onderzoek uit de Verenigde Staten blijkt dat een kennisrijk curriculum ervoor kan zorgen dat leerlingen niet alleen hogere resultaten behalen in begrijpend lezen, maar ook op rekenen en wereldoriëntatie (science). Wat kunnen we van het onderzoek leren voor ons onderwijs in Nederland?

NKC in de Tjipcast

In deze podcast gaat NKC-expert Alex Koks met Tjip in gesprek over kennis, kennisopbouw, het Nederlands Kennis Curriculum, curriculumontwikkeling in de school, curriculumleiderschap en het (tot nu toe) geheime kennis-kaartensyteem.