Het curriculum terug in handen van de leerkracht
Alex Koks geeft een pleidooi voor een specifiek en bruikbaar kenniscurriculum en de ontwikkeling van curriculumbewustzijn ten behoeve van leerlingen en leerkrachten.
Alex Koks geeft een pleidooi voor een specifiek en bruikbaar kenniscurriculum en de ontwikkeling van curriculumbewustzijn ten behoeve van leerlingen en leerkrachten.
Uit nieuw voorlopig onderzoek uit de Verenigde Staten blijkt dat een kennisrijk curriculum ervoor kan zorgen dat leerlingen niet alleen hogere resultaten behalen in begrijpend lezen, maar ook op rekenen en wereldoriëntatie (science). Wat kunnen we van het onderzoek leren voor ons onderwijs in Nederland?
In deze podcast gaat NKC-expert Alex Koks met Tjip in gesprek over kennis, kennisopbouw, het Nederlands Kennis Curriculum, curriculumontwikkeling in de school, curriculumleiderschap en het (tot nu toe) geheime kennis-kaartensyteem.
Door heel Nederland starten er deze week verschillende NKC thema’s of gaan die deze weken starten! In verschillende kennisrijke thema’s worden kinderen ondergedompeld in de kennis (en kunde).
Hoe werkt het NKC in de praktijk? Hoe ervaren leraren, schoolleiders, ouders en leerlingen het werken vanuit het Nederlands Kennis Curriculum?
Drie jaar geleden besloten vier schoolbesturen in het primair onderwijs de handen ineen te slaan en zelf een curriculum te gaan ontwikkelen. Een curriculum dat kennis samen met de duurzame ontwikkeldoelstellingen, vooropstelt. Kennis is namelijk de bouwsteen voor kansen voor alle leerlingen. Zeker de leerlingen die dat van huis minder meekrijgen. Het Nederlands Kennis Curriculum is hieruit geboren en steeds meer scholen sluiten zich erbij aan.