Wat is het NKC?
Het Nederlands Kenniscurriculum (NKC) is een kennisgericht basisschoolcurriculum: een concrete en kennisgerichte invulling van de kerndoelen van het onderwijs in Nederland. Met het NKC kunnen scholen en leerkrachten zelfstandig hun onderwijs vormgeven.
Waarom het NKC?
Kennis doet ertoe. Niet alleen zorgt meer kennis ervoor dat we beter de wereld om ons heen kunnen begrijpen, maar het opent ook de ‘deuren’ naar de maatschappij.
Door te zorgen dat alle kinderen vanaf groep 1 werken aan kennisopbouw, zet het NKC in op een rijke en gelijke kennisbasis. Deze sterke voorkennis zorgt er namelijk voor dat meer kinderen mee kunnen komen in de maatschappij en bijvoorbeeld een door hen gewenste opleiding kunnen afronden. Werken aan meer kennis en meer kansen, zowel op school als in de maatschappij, onafhankelijk van verschillende thuissituaties. Kennis voor kansen.
Wetenschappelijke basis
De gedachte ‘kennis gaat vooraf aan vaardigheden’ is gebaseerd op decennia aan wetenschappelijk onderzoek, waaronder het werk van de Amerikaanse onderwijskundige E.D. Hirsch. Hij constateerde dat een brede algemene kennis helpt om nieuwe kennis op te doen. Omdat leerlingen op school te weinig kennis van de wereld meekrijgen, is kennisontwikkeling van kinderen sterk afhankelijk van hun thuissituatie. Dat kan en moet anders.
Voor en door leerkrachten
Het NKC is ontwikkeld door een viertal basisschoolbesturen: zestien leerkrachten hebben zich wekelijks in een projectgroep gebogen over de ontwikkeling en realisatie van het NKC. Tijdens de ontwikkeling van het NKC werkten zij vanuit het ontwerpprincipe ‘backwards design’; per kerndoel is gekeken naar wat kinderen moeten weten en kunnen om dat kerndoel te ‘halen’.
Duurzame onderwerpen
Het NKC gebruikt de Duurzame ontwikkelingsdoelen (in 2015 bepaald door landen aangesloten bij de Verenigde Naties) om opgedane kennis in een breder perspectief – dat van de wereld – te leren plaatsen. Om dit te bereiken is elk thema van het NKC verbonden aan de meest relevante ontwikkelingsdoelstellingen, zoals staatsinrichting en klimaatverandering.
Wat anderen vinden
Wij zijn trots om dagelijks scholen te helpen. We delen dan ook graag hun ervaringen met het NKC.
Ontwikkeld door
Welke thema’s zitten er in het NKC?
De kennis- en toepassingsdoelen van het NKC zijn gegroepeerd binnen verschillende thema’s. De thematische aanpak van het NKC biedt leerlingen de kans om kennis toe te passen in betekenisvolle contexten, wat zorgt voor een grote betrokkenheid. Het NKC bestaat uit een A-lijn en een B-lijn, waardoor twee groepen (bijvoorbeeld 5-6) gelijktijdig aan een thema kunnen werken. Op deze manier werkt de hele school in het ene jaar aan hetzelfde thema van de A-lijn en in het andere jaar aan hetzelfde thema van de B-lijn. Elk nieuw thema begint met het herhalen van voorkennis, en als er specifieke voorkennis ontbreekt, wordt hier aandacht aan besteed. Zo kunnen alle kinderen, inclusief degenen die van huis uit minder kennis meekrijgen, optimaal profiteren van het onderwijs.
Door de hele school te betrekken bij hetzelfde thema wordt er gebouwd aan een gedeelde achtergrondkennis en woordenschat, waardoor een taalgemeenschap ontstaat. Dit vergroot de kans op gesprekken over dit thema thuis of op het schoolplein, en dus op nog meer oefening en herhaling.